Barrière slechten
Met de realisatie van de brug komt er eindelijk een extra verbinding over het spoor. Net als in verschillende andere Nederlandse steden werd het sporentracé grotendeels eind negentiende eeuw aangelegd, net buiten of tegen de rand van de steden. Inmiddels vormt het een moeilijk te slechten binnenstedelijke barrière. Tussen de Bleekstraat ten zuiden en de Leidseveertunnel ten noorden van het station is over een afstand van 1,3 km verder geen enkele mogelijkheid om het spoor te kruisen. De vrijwel aaneengesloten bebouwing langs de Arthur van Schendelstraat aan de centrumkant en de woonbuurtjes en de lastige aansluiting op bestaande infrastructuur aan de westkant bieden weinig andere overbruggingskansen.
de vaart eruit
De Moreelsebrug loopt van het Moreelsepark naar de Croeselaan en het Moreelsepark. De 275 meter lange brug maakt een slinger over de sporen om de opgang in het verlengde van de Mariaplaats te laten aansluiten op de aanlanding naast het kantoor van de Rabobank aan de westkant, ongeveer halverwege de Van Zijlstweg langs de Veilinghaven en de toekomstige voetgangerspromenade over het Jaarbeursterrein. De nieuwe brug heeft aan de westkant een zijverbinding naar de personeelsingang van het hoofdkantoor van de Rabobank. Een aanzienlijk deel van de realisatie van de brug is betaald is door Rabobank Nederland als exploitatievergoeding voor de bouw van het nieuwe hoofdkantoor, de ‘Rabotorens’ aan de Croeselaan. Daarom werd lange tijd de naam ‘Rabobrug’ gebezigd. In april 2015 is deze werktitel naar de uitkomst van een prijsvraag verandert in Moreelsebrug.