karel4

De lobby

De hotellobby is de plek waar bezoekers een drankje drinken aan de bar, of vanuit de vaak quasi nonchalant neergezette fauteuils andere lobbyzitters aanschouwen. Het is ook de plek waar prostituees vaak hun klandizie zoeken, zo blijkt uit onderzoek van Elsevier. Kortom, het is de plek waar bezoekers anonieme kamernummers worden en waar het alledaagse leven ver weg lijkt.

Ook menig kunstenaar, architect of filosoof raakte geïnspireerd door de hotellobby. Al in het begin van de twintigste eeuw schreef de Duitse socioloog en cultuurcriticus Siegfried Kracauer een essay over de hotellobby. Hij stelt dat een lobby eigenlijk functieloos is en er daardoor voor zorgt dat mensen in de lobby bezig zijn met ‘niets doen’. Hij zet uiteen hoe dit ‘niets doen’ maakt dat hotellobbyzitters haast gelijken worden, ongeacht hun achtergrond en afkomst. Ook de Franse socioloog Henri Lefebvre bewaarde voor de hotellobby een warm plekje in zijn hart. Hij introduceerde het begrip ‘non-plaats’. Dit zijn anonieme doorgangs- en verblijfsruimtes, die zich kenmerken door hun uniformiteit en gebrek aan sociale binding. Non-plaatsen zien er overal ter wereld hetzelfde uit en iedereen is er slechts tijdelijk. De Amerikaanse schilder Edward Hopper heeft meerdere schilderijen aan de hotellobby gewijd. Als ervaren reiziger bracht hij er veel tijd in door en zijn schilderijen stralen gevoelens van vervreemding, eenzaamheid en vluchtigheid uit.

Hij stelt dat een lobby eigenlijk functieloos is en er daardoor voor zorgt dat mensen in de lobby bezig zijn met ‘niets doen’

Daarnaast kan de hotellobby gezien worden als een nieuw soort publieke ruimte, aangezien mensen elkaar steeds vaker ontmoeten in winkelcentra, lobby’s en entertainmentcentra in plaats van buiten, op straat en op pleinen. Het feit dat een lobby dag en nacht openbaar toegankelijk is, herbergt een enorme potentie als stedelijke ontmoetingsplaats.
De betekenis van de hotellobby als stedelijke ruimte verschilt dus sterk per invalshoek. Hoe staat het met de Utrechtse lobby’s? Zijn het onopvallende en anonieme ruimtes, geheel inwisselbaar en betekenisloos? Of zijn het plekken waar het stedelijk leven bruist en waar de stad Utrecht zich subliem presenteert aan bezoekers?

strowis3
strowis2
strowis1
midsland
karel4-1
karel4
dom3
dom2
badhu

(volledige bespreking in PP70 2013)